fredag, juli 17

Nödlösningarnas lunch

Det finns en hel del återkommande ingredienser i maten just nu. Dels är ju plånboken oroväckande tom (inte egentligen, men det är semesterkassan som ligger och jäser) plus att jag gjorde en ganska radikal tömning av kyl/frys och skafferi. Det gäller att koka soppa på en spik, nästan. Det löser sig så fort vi handlat lite.

Mannen tog med sig samtliga påsar med nötter och mandlar till jobbet, upptäckte jag efter att ha spanat in ett recept på jordnötssås som jag tänkte modifiera. Nödlösningen fick bli lite rostade pumpafrön. Däremot vill jag inte veta bäst före-datumet på dem. Det är lite svårt med sånt när man häller över matvaror i fina burkar. Borde klistra fast den informationen på insidan av locket i fortsättningen.


Gårdagens kotlett med smörstekta lökringar och hyvlad vitkål. Såsen gjorde jag på smör och en burk kokosmjölk. Dock fick den sista vattniga tredjedelen hamna i vasken. 1 dl rostade pumpafrön som jag malde till fint mjölk. Kryddningen blev en tesked chipotlepasta, örtsalt samt nymortlad svartpeppar. Såsen hann koka ett tag så den blev krämig och god. Färsk koriander på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar