lördag, november 21

Fredagsmys

Gårdagen gick rätt så hyfsat. Mannen åkte iväg på firmafest, så jag och dottern hade lite fredagsmys framför oss. Hon fick en burk med pastastjärnor i köttfärssås, och efter det gjorde jag middag till mig själv. Tidigare hade vi tagit en promenad i höstmörkret (jag i reflexväst och hon lite senare under ett neongult regnskydd jag köpte på vägen) och handlade lite fredagsmysingredienser.

Förvånansvärt nog (eller inte?) är utbudet av schysst fisk mycket begränsat. I min påse hamnade dock en påse rödspättefiléer som var MSC-märkta. När jag ändå var i farten köpte jag dessutom en burk eko&krav-kokosmjölk. Av det vevade jag ihop en fisksoppa med curryblad, vitpeppar, lite tomatpuré, salt samt limejuice. Inte nog med det, jag toppade soppan med en 50-grams smörklick. Smarrigt och mättande.

För att göra fredagsmyset komplett testade jag en annan variant av kladdkaka när dottern väl var i säng. Inte så kladdig, då jag överskred tillagningstiden lite. Ganska nötig i konsistensen. Hade nog uppskattat en mer intensiv chokladsmak. Ska testa med smält choklad i nästa gång istället.

Som tillägg är kolhydratmängden för hela kakan max 20. Det beror på hur man räknar på mandeln. Förpackningarna brukar ange 4,5 gram kolhydrater, men någon som gjort beräkning i MinMat fick det till runt 19 då KH för mandel där ligger på 13.

3 ägg
150 gram smör
100 gram mandel (mald till mjöl)
1/2 dl kakao
1/2 dl sukrin

5-10 minuter i 175-gradig ugn.

Jag smörade formen och "bröade" med malen mandel för säkerhets skull. När den var färdig (enligt mig) ställde jag ut den på balkongen en stund. För närvarande har vi COOPs egna spraygrädde i kylen. Den är lyckligt nog osötad, precis som ICAs egna. Trots mängden grädde var kakan lite torr, men god ändå. Vad som förvånade mig var att den trots sukrinet inte var speciellt söt, och därmed triggade den inte igång något ytterligare sug. Pluspoäng.

Resten av kakan hamnar nog i portionsbitar i frysen. Tror inte jag kommer få i mig hela kakan de närmaste dagarna om inte Mannen vräker i sig den i sin bakfylleångest. Han är inte ett jättestort fan av choklad, men man vet ju aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar