måndag, november 16

En orgie i ost

Fryst broccoli i en gratängform lagom för en person. Var ensam hemma, och det här var det enda jag kände för att äta.

Massa Puck i ett jämnt lager uppepå. Inte helt lätt då den är ganska fast i konsistensen.

Lite cheddarostrester som låg och skräpade i kylen. Eller skräpade är kanske fel ord, den hade bara fått flytta från ostkupan till förmån för nästa ost.

Och lite Port Salut som grädde på moset. Fast mos är det ju inte. Ost på osten snarare.

In i en varm ugn. Runt 225 skulle jag väl tippa på. 25 minuter kändes som en lagom tid innan jag hann börja bli vrålhungrig.

Hyvlad Port Salut gör sig inte riktigt som gratängost.

En fullkomlig smakexplosion av tre sorters ost. Puck betedde sig exemplariskt som bas i gratängen. Oväntat lyckat experiment med andra ord.

Idag gjorde jag en variant med stekt köttfärs med vitlök och finfördelad broccoli. Pucken var svårare att kleta på här då den kanade runt på köttfärsen. Till slut gick det ändå. Hade parmesanost på toppen. Slutresultatet blev smarrigt det också.

1 kommentar:

  1. Jag älskar puck! Hade det inte regnat idag hade jag gått ut och köpt en burk och lagat den här rätten! Gud vad gott det ser ut!

    SvaraRadera