onsdag, september 16

Onsdagsplugg

Veckans uppgift är att ta fram miljöaspekter hos ett fiktivt företag och se vad de gör för påverkan på miljön. Utöver det har vi fått göra ett s.k Miljökörkort där man får grundläggande kunskaper om miljö. Dessutom har vi fått lite tips på vart man kan mäta sin egen klimatpåverkan. Jag gjorde en på kommunens hemsida och fick ett ganska bra resultat, men det finns ju alltid utrymme för förbättringar.


Man blir ju onekligen mer medveten om vad det är man stoppar i sig när man börjar mäta LCHF. Innan har vi försökt handla en hel del ekologiskt, men nu har vi höjt ribban och försöker köpa så ren mat som möjligt. Att jag sedan går en utbildning som handlar mycket om miljö ger mig rätt mycket pepp till att leva som jag lär.

Numera återvinner vi kanske 80% av allt avfall. I veckan slänger vi ett par påsar blöjor samt max en påse övrigt brännbart i veckan. Resten sorteras noga. Hård- och mjukplast, metall, glas, papp, tidningar, kompost och farligt avfall. Till övrigt avfall, som den gamla tvättmaskinen från sent sjuttital (jag vet, ingen miljöklass A inte) vi inte använt på säkert ett halvår blir alternativet antingen containern eller grovsoprummet som hyresvärden tillhandahåller. Eller så tar vi en tur till ÅVC och sorterar det själva.

Dagens lunch: Bacon- och blomkålsröra. Bacon stekt i kokosfett, i med lite salladslök (mest för färgens skull) och sedan i med den kokta blomkålen. Hällde på en skvätt grädde och toppade med dragon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar