söndag, januari 8

Bakåtblick

Läste igenom lite gamla inlägg för att se hur det gått sen senast jag skrev. En stor skillnad är att min jul den här gången varit LCHF-vänlig. Vissa saker har jag inte velat avstå från, men då har jag modifierat recepten lite för att få dem lite mindre kolhydratrika.

En viktig ingrediens för mina finska smaklökar är kålrotslåda. Traditionellt innehåller den massor med ströbröd och sirap, men genom att hoppa den söta sörjan och byta ut ströbrödet till mandelmjöl kunde jag unna mig lite julgötta. Kokt kålrot vilket lådan innehåller har ca 7g kolhydrater per 100g. Finns värre unn att stoppa i sig.

December månad var förutom julmaten vigd åt bacon och kål i olika konstellationer. Den absoluta favoriten var grönkålsgratäng som var fyllningen till en paj vars recept jag snubblade över i nån tidning. Annars var bacon, nån god körv och surkål en återkommande variant.

Hade jag suttit vid datorn (som för övrigt är ockuperad) och inte med paddan i knät i soffan hade jag lagt upp lite bilder. Men det får bli en annan dag.

Om bloggerappen för Android funkar som den ska, kanske jag kan uppdatera lite mer frekvent. I familjen tekniknörd är risken stor att man får nöja sig med telefonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar